HTC lancerer et VR-annoncesystem som gør det muligt at vise reklamer i virtual reality

Af |2017-04-28T14:41:05+00:003. april 2017, 08:00|Virtual reality (VR)|

VR Ad Service åbner op for at vise annoncer i virtual reality.

Oculus afholder en gang om året konferencen Connect, hvor de præsenterer fremtidige projekter.
HTC´s pendant hedder Vive Ecosystem Conference 2017, og er netop blevet afholdt i Kina d. 27 og 28 Marts.
På konferencen præsenterede de bl.a. et nyt annonce-system, som giver app-udviklere mulighed for,
at vise reklamer til brugerne. VR Ad Service, som systemet hedder, vil ifølge HTC gøre det nemmere for app-udviklere,
at integrere forskellige annonce-formater i de spil de udvikler til Viveport. Viveport er HTC´s App-butik, hvorfra man downloader spil og programmer med HTC Vive.

Systemet er i stand til at vise annonce-formater, som kan afspilles både på HTC Vive, og det mobile VR headset, som HTC arbejder på. Det inkluderer bl.a. et annonce-banner, som vises når et spil eller program står og loader. Eller en reklamevideo før og efter start af appen. Den fulde liste af annonce-formater er tilgængelig på Vive´s udviklersite

Ifølge HTC er det frivilligt for app-udviklere, om de ønsker at integrere annoncer i en app eller ej.
Alle gratis apps i Viveport, vil dog automatisk blive sat på en liste over apps, som kan få VR-annoncer integreret.

VR Ad Service

VR Ad Service kan registrere om brugeren har set reklamen eller ej

Der er dog en lille, men ikke ubetydelig udfordring ved at vise annoncer i virtual reality, sammenlignet med andre reklameflader. For at kunne tjene penge på at vise annoncer i virtual reality, som rent visuelt har et 360 graders synsfelt, kræver det at brugeren reelt set også ser reklamen.

Det har HTC allerede tænkt på. På VR Ad Service´s hjemmeside skriver de: “Annoncer som vises i virtual reality giver ikke kun en mere fokuseret visning overfor brugeren, de kan også registrere hvorvidt brugeren har set dem, eller om de har kigget væk.

Det giver app-udviklere en helt ny måde at tjene penge på, såfremt det gøres på en ordentlig måde. For at sikre sig at brugerne stadig får en god oplevelse, når de f.eks. spiller et spil, skal annoncen tænkes ind, så den forstyrrer brugeren mindst muligt.