“Wavelength”, hedder Amazon Web Services’ nye platform, der er udviklet specifikt til 5G-streaming med responstider på under 10 millisekunder. Det kan åbne døren for VR-indhold, der streames direkte fra skyen.
Amazon Web Services – techgigantens cloud-forretning, der sidder på en stor del af cloud-markedet – offentliggjorde for nylig den nye 5G-platform, Wavelength. Med Wavelength skal det være muligt at streame indhold over en 5G-forbindelse med en latency på få millisekunder.
En forbindelses latency, også kaldet ping, fortæller hvor lang tid, det tager for datapakken at rejse fra A til B og tilbage igen. I nogle tilfælde er det essentielt at have en lav latency – for eksempel i et skydespil, hvor du på et splitsekund skal kunne reagere på din modstanders bevægelser.
Kan edge computing blive en game-changer for VR?
Også i VR er det enormt vigtigt med en lav latency. Her taler man om MTP (Motion to Photon) latency, der fortæller hvor lang tid, der går, fra brugeren laver en bevægelse, til VR-headsettet viser den tilsvarende bevægelse. Hvis det går for langsomt, forsvinder magien ved VR-oplevelsen fuldstændigt.
Den lave latency-tid kan lade sig gøre ved hjælp af edge computing. Det går kort sagt ud på at placere de vigtigste serverressourcer så tæt på slutbrugeren som muligt. Amazon forklarer selv:
“I dag skal applikationstrafikken rejse fra et device til en mobilmast til byens knudepunkt til et regionalt knudepunkt og til sidst til internettet, før den kan få adgang til AWS’ ressourcer. Disse netværksled kan resultere i latency-tider på over 100 millisekunder. Det forhindrer udviklere i at opnå det fulde potentiale i at bruge 5G til lav-latency-anvendelser.
Wavelength løser disse problemer ved at bringe AWS-services til udkanten af 5G-netværket, hvilket minimerer latency-tiden fra en mobilenhed til en online applikation.”
Amazon i en pressemeddelelse. Oversat fra engelsk.
Amazon har indgået aftaler med en håndfuld netværksoperatører – Verizon, Vodafone, SK Telekom, KDDI – i USA, Europa og Asien. Med AWS-ressourcerne placeret i kanten af 5G-netværket, tæt på slutbrugerne, kan det måske snart blive muligt at streame VR-indhold direkte fra skyen.
LÆS OGSÅ: MWC 2019: 5G-hype peger på cloudbaseret VR og AR
VR-streaming er et varmt emne i branchen for tiden, og med god grund. Hvis VR-spil og -oplevelser en dag kan streames fra en server i skyen vil det frigive en masse processorkraft, batterikraft, plads og vægt i VR-headsettet. Man kan måske forestille sig små, smarte VR-headsets, der ikke består af meget mere end en 5G-antenne, et superskarpt display og en masse trackingteknologi. De kan måske ligne den prototype, som Panasonic præsenterede for nylig:
Amazon er allerede i gang med at udrulle Wavelength i flere lande. Der er dog stadig intet ord om aftaler med de danske netværksoperatører, der i disse dage er ved at opsætte 5G-netværk på tværs af landet.
Vi følger udviklingen.
Følg VRNEWS.DK på Facebook og LinkedIn, hvor du både kan deltage i debatten og blive opdateret med de seneste VR- og AR-nyheder fra ind- og udland. Du kan også tilmelde dig vores ugentlige nyhedsbrev i bunden af siden.