CES 2019: HTC afslører to nye VR-headsets og VIVE Reality System

Af |2019-01-11T15:56:43+00:0011. januar 2019, 15:56|Udland, Virtual reality (VR)|

HTC har afsløret to nye VR-headsets og en ny platform ved navn VIVE Reality System. Få overblikket her.

Af Rasmus Wærling Riiser

Man siger, at julen varer lige til påske – og nu har HTC såmænd også givet os en håndfuld sene julegaver til CES 2019 i Las Vegas.

De to nye headsets er blevet døbt VIVE Cosmos og VIVE Pro Eye, og en ny platform ved navn VIVE Reality System er også lanceret. Her får du et overblik:

VIVE Cosmos

Foto: HTC Vive.
VIVE Cosmos. Foto: HTC VIVE.

VIVE Cosmos er seneste skud på stammen i forsøget på at tiltrække nye brugere til VR. Det er et 6DoF, PC-tethered headset (der dog måske kan connectes til en smartphone) med inside-out tracking. Og netop inside-out tracking er ifølge HTC vigtigt for de uerfarne brugere, som man prøver at ramme med VIVE Cosmos:

“Vi har fundet ud af, at over 85 % af potentielle VR-købere synes, at brugervenlighed og simpel opsætning er de vigtigste faktorer, som man bør overveje, når man vil købe et headset. Vi tror på, at Cosmos vil gøre VR mere let tilgængeligt for dem, som endnu ikke har investeret i VR før.”

Daniel O’Brien, GM, Americas, HTC VIVE.

Sammen med VIVE Cosmos har HTC fremvist et nyt sæt controllers med et funky, tribal-agtigt trackingmønster. Controllerne minder desuden lidt om de controllers, som Oculus lancerede med Oculus Quest-headsettet i efteråret:

Foto: RoadtoVR.com
VIVE Cosmos-headsettet med de to controllers. Foto: RoadtoVR.com

Headsettets opløsning er endnu ikke blevet offentliggjort, men HTC skriver på Cosmos-websitet, at displayet i VIVE Cosmos er HTC VIVE’s “sharpest screen yet”.

Også prisen er stadig ukendt, og det er svært at forudsige uden flere specs.

HTC fortæller, at VIVE Cosmos lanceres senere i 2019, sandsynligvis i Q3/Q4.

…Og så kører Cosmos-headsettet på den nye VIVE Reality System-platform. Den kan du læse om til sidst i artiklen.

En trailer for HTC VIVE Cosmos. Video: HTC VIVE på Youtube.

VIVE Pro Eye

Foto: HTC Vive.
VIVE Pro Eye. Foto: HTC VIVE.

VIVE Pro Eye er, i modsætning til Cosmos, tiltænkt enterprise. Headsettet er grundlæggende magen til VIVE Pro-headsettet, med den ene store forskel, at VIVE Pro Eye er med integreret eye-tracking. Ellers er de grundlæggende displayspecs magen til VIVE Pro – opløsning på 2880×1600, 110 graders FoV og 90Hz refresh rate. VIVE Pro Eye har ikke inside-out tracking og er derfor, ligesom VIVE Pro, afhængig af SteamVR tracking.

Eye-tracking er den eneste store, nye tilføjelse i VIVE Pro Eye – og hvilken tilføjelse. Eye-tracking har længe stået højt på hardware-ønskelisten for VR-headsets, og med god grund.

Foto: HTC Vive.
I VIVE Pro Eye er eye-tracking integreret i headsettet. Foto: HTC VIVE.

Med eye-tracking kan brugeren interagere med VR-oplevelser med sit blik alene – man kan for eksempel navigere en menu kun ved at rette sit blik på den knap, man vil trykke på.

Én af HTC’s samarbejdspartnere er den amerikanske baseballliga, MLB, og de har allerede integreret en blikstyret menukontrol i oplevelsen MLB Home Run Derby VR. Det kan du læse mere om her.

Som om det ikke var nok, kan man med eye-tracking indsamle enormt værdifuld data om brugeren. Udviklerne af VR-oplevelser kan nu vide, hvor brugeren kigger hvornår.

Og sidst, men ikke mindst, åbner eye-tracking døren for foveated rendering. Idéen med foveated rendering er, at man kun renderer det, som brugeren kigger direkte på, i højeste opløsning, mens det perifære bliver nedprioriteret og renderes i lavere opløsning. På den måde kan de tekniske krav sænkes betydeligt, og det åbner op for et kvantespring i kvaliteten af brugeroplevelsen uden at stille umulige krav til processorkraft. Se en teoretisk demonstration af foveated rendering fra 2016 her:

Video: RoadtoVR.com på Youtube.

Foveated rendering har indtil videre ikke været muligt i nogle mainstream VR-headsets, men nu åbner HTC altså ballet med VIVE Pro Eye.

Prisen på et VIVE Pro Eye-headset er stadig ukendt, men den vil sandsynligvis være i VIVE Pro-territoriet, mindst, og måske endda højere. Til gengæld lanceres VIVE Pro Eye-headsettet snart. Det bliver allerede i Q2 – det vil sige april, maj eller juni.

VIVE Reality System

Med VIVE Cosmos-headsettet lader HTC til at bevæge sig en smule væk fra SteamVR og det Valve-samarbejde, som ellers har været stærkt siden det første VIVE-headset. Cosmos bruger ikke SteamVR-tracking, og derudover har HTC udviklet deres egen platform til at erstatte OpenVR/SteamVR. Platformen har fået navnet VIVE Reality System. Se en introduktionsvideo til platformen her:

En introduktionsvideo til VIVE Reality System. Video: HTC VIVE på Youtube.

Følg VRNEWS.DK på FacebookInstagram og Twitter og bliv opdateret med de seneste VR- og AR-nyheder fra ind- og udland. Du kan også tilmelde dig vores ugentlige nyhedsbrev i bunden af siden.