CopenX 2019: Beat Games-medstifter håber, at Beat Saber kan blive VR’s svar på Tetris

Beat Saber er på kun ét år blevet det mest populære VR-spil i historien. Vi mødte CEO og medstifter i Beat Games, Jaroslav Beck, til CopenX 2019-summitdagen i København.

Siden Beat Saber blev udgivet i maj 2018 er det blevet kaldt “VR’s killer app” og gameplay-videoer fra spillet har fået over 2 milliarder views online.

Men Beat Saber er allerede mere end et spil – det har faktisk indflydelse på, hvordan de nyeste VR-headsets bliver designet. John Carmack, der er CTO i Oculus VR, brugte Beat Saber til at finpudse trackingen i Quest-headsettet:

Tjekkiske Jaroslav Beck har ikke taget den direkte vej til toppen af VR-spilbranchen. Han kommer fra musikbranchen, hvor han har komponeret prisvindende musik til spil og trailere. I 2017 faldt han over en video af en demo af et VR-rytmespil, og han gik sammen med de to spiludviklere – der tilfældigvis boede i Becks hjemland, Tjekkiet – om at skabe det Beat Saber, vi kender i dag – med musik af Beck.

Foto: Beat Games.
De tre Beat Games-stiftere. Fra venstre; CTO Vladimir Hrinčár, CEO Jaroslav Beck og COO Jan Ilavský. Foto: Beat Games.

Ved en paneldebat tidligere på dagen præsenterede moderatoren Jaroslav Beck sådan her:

“Jaroslav Beck ved, med større sikkerhed end de fleste i branchen, hvor mange VR-headsets, der er solgt på globalt plan, fordi de næsten allesammen downloader Beat Saber som den første app.”

Harri Manninen, Nordic XR Startups, i en paneldebat på CopenX i dag. Oversat fra engelsk.

Da vi senere spørger ham, om det er sandt, griner han, men vil ikke give et klart svar.

“Da folk begyndte at lave træningsrutiner i Beat Saber, dér vidste jeg, at vi havde made it

Beat Saber blev udgivet i maj 2018, og allerede i februar 2019 blev det verdens første VR-spil med en million downloads. I spillets første leveår har det genereret omkring $20 millioner i indtjening – mere end tre gange så meget, som Angry Birds indtjente i det første leveår.

Og tilbage i august 2018 var der desuden historien om Robert Long, der tabte over 60 kg ved hjælp af en daglig træningsrutine i Beat Saber. Det var da folk begyndte at bruge spillet til at træne, at Jaroslav Beck vidste, at spillet var en succes.

Ifølge Beck skyldes spillets store succes, at det er designet til VR – man står nemlig stille, mens spillet kommer flyvende mod spilleren, og på den måde undgår man den frygtede motion sickness, der desværre præger mange VR-oplevelser.

Men det er også vigtigt for Beck hans to partnere, som står for selve spiludviklingen, at de ikke går på kompromis for at tjene flere penge:

“Jeg ved godt, at det lyder meget cheesy, men de gutter er drevet 100 % af hjertet. Vi har sagt ‘nej’ til sindssygt attraktive tilbud, fordi det ikke føltes rigtigt,” forklarer han.

VR har brug for “flere killer apps

Der er dem, der tror, at Beat Saber er appen, der kan udbrede VR til den brede mainsteam-kultur. Men ifølge Beck skal der flere killer apps til:

“Der er brug for en masse god content og flere killer apps før VR for alvor bliver mainstream,” siger han. “Hardwaren er klar, men det er softwaren langt fra. Spiludviklere ved godt, hvordan man udvikler spil til PC og til smartphones, men VR kræver en anden tilgang,” forklarer han.

Der kommer dog ikke nye spil fra Beat Games foreløbig. Lige nu fokuserer de på at holde fast i succesen med Beat Saber og på at udnytte spillets fulde potentiale – om det så handler om e-sport, fitness, musik, eller noget fjerde.

For eksempel er Beat Saber for nylig gået sammen med den sydkoreanske VR-virksomed, SKonec, om at bygge Beat Saber-arkader. På den måde kan Beat Saber nå ud til spillere, der ikke behøver købe et VR-headset først.

Foto: TechCrunch.
Beat Games er for nyligt gået sammen med den sydkoreanske virksomhed, SKonec, om at bygge Beat Saber-arkader. Foto: TechCrunch.

“Forhåbentlig kan Beat Saber blive som Tetris. Tetris blev født, da computeren var meget ung, og spillet er stadig relevant i dag. Vi skal sikre os, at Beat Saber stadig er relevant om 10+ år,” fortæller Jaroslav Beck.

Lige nu er Beat Saber det mest populære spil, som VR-branchen har set, og det bevæger sig stille og roligt ind i mainstream-kulturen. For godt to uger siden spillede Jimmy Fallon og Brie Larson Beat Saber på amerikansk TV:

VRNEWS.DK er officiel mediepartner på CopenX 2019. Du kan se alle vores artikler om messen her.


Følg VRNEWS.DK på Facebook og LinkedIn, hvor du både kan deltage i debatten og blive opdateret med de seneste VR- og AR-nyheder fra ind- og udland. Du kan også tilmelde dig vores ugentlige nyhedsbrev i bunden af siden.