CopenX 2019: Hands-on med Varjo VR-1

Vi har prøvet det finske VR-headset med nok den højeste opløsning på markedet (i midten af displayet, i hvert fald). Læs vores førstehåndsindtryk her.

Hvis du ikke kender Varjo’s VR-1, så kan du læse vores artikel om headsettet her.

Vi prøvede headsettet her til morgen ved Varjo’s stand på CopenX 2019-messen i København. Her er vores førstehåndsindtryk.

Foto: VRNEWS.DK.
Foto: VRNEWS.DK.

Displayet imponerer i midten af synsfeltet, men skuffer i kanterne

Det, der adskiller VR-1 fra konkurrenterne er displayet. VR-1 har et såkaldt ‘Bionic display’, der består af to forskellige displays – et højopløsningspanel i midten og et ‘context display’ i periferien.

Den første demooplevelse, vi prøvede, foregik i en kunstners værksted med et hav af små, detaljerede objekter. Ud af øjenkrogen var de utydelige, men det, der var indenfor midterpanelet, stod skarpt og føltes meget virkeligt. Det var klart den mest imponerende skarphed, vi har set i et VR-headset. Fra en pæn afstand kunne man tydeligt læse albumtitlerne på en CD-samling, der stod i en reol i værkstedet.

Detaljegraden i midten af displayet var meget imponerende, men det er distraherende, at skarpheden falder så markant i udkanten af synsfeltet. Grænsen mellem de to displays er tydelig, så man bliver hele tiden mindet om, at man kigger på en simuleret virkelighed.

Foto: Varjo.
Forskellen mellem skarpheden i de to displaypaneler. Foto: Varjo.

Eye-tracking kræver tålmodighed, men betaler sig

Det andet af VR-1’s to store selling points er eye-tracking. Funktionen krævede en kalibrering på 15-20 sekunder, men Markus Heinonen fra Varjo’s salgsafdeling fortalte, at kalibreringen kun er til for at gøre trackingen “ekstra præcis”.

Der var en speciel demooplevelse kun lavet til at fremvise eye-tracking-funktionaliteten. Her stod man i et kontroltårn i en lufthavn og kiggede ud over terminaler og landingsbaner – og når man fokuserer sit blik på ét af flyene, popper der et lille informationspanel op. Simpelt, intuitivt og meget effektivt. Trackingen har svært ved at følge med, når man skifter blikket hurtigt frem og tilbage for at stresse den, men alt i alt fungerede trackingen rigtig fint.

Man begynder helt automatisk at forestille sig et bjerg af use cases for eye-tracking-funktionalitet, når det er så relativt gnidningsfrit som det, vi oplevede i Varjo VR-1 i morges.

“Eye-tracking-funktionen er et helt salgsargument i sig selv.”

Markus Heinonen, Sales, Varjo

Der er ikke sparet på detaljerne

VR-1 er ikke et VR-headset til den nærige type. Med en pris på knap 45.000 kroner er der ikke sparet på noget. Tag for eksempel det store spejl, der dækker forsiden af HMD’et. Markus Heinonen forklarede, at spejlet ikke har nogen funktion udover at give headsettet et inspirerende udseende.

Det store spejl på forsiden af VR-1. Foto: VRNEWS.DK.

Headsettet bruger SteamVR-tracking, så det refleksive materiale skulle være IR-transparent for ikke at forvirre trackingen. Det var en udfordring, men det er tydeligvis vigtigt for Varjo, at headsettet er smukt.

Med dén tilgang er det måske ikke så underligt, at headsettet er blandt de dyreste på markedet.

Men som Markus Heinonen forklarede, så tror Varjo på, at investeringen betaler sig. Hvis et superskarpt display kan gøre bare en lille forskel for holdet bag et produkt, der måske koster milliarder at designe, så kan VR-1 være en game changer. Men det er selvfølgelig et stort ‘hvis’.

Og så har den høje opløsning naturligvis oplagte fordele når det kommer til både træning og design, fordi man kan se detaljer, som er utydelige på rundt regnet alle andre VR-headsets.

Det bliver spændende at se, om markedet tager imod VR-1. Markus Heinonen fortalte, at der er et MR-add-on på vej til VR-1, hvilket potentielt kan gøre Varjo til en markant spiller på AR-markedet også.

VRNEWS.DK er officiel mediepartner på CopenX 2019. Du kan se alle vores artikler om messen her. Der kan stadig købes billetter til summit-dagen torsdag den 9. maj på copenx.com.


Følg VRNEWS.DK på Facebook og LinkedIn, hvor du både kan deltage i debatten og blive opdateret med de seneste VR- og AR-nyheder fra ind- og udland. Du kan også tilmelde dig vores ugentlige nyhedsbrev i bunden af siden.