Ét skridt tættere på ‘Ready Player One’: Forskere udvikler “kunstig hud”, der kan bruges til haptisk feedback i VR

Af |2019-10-07T15:12:29+00:007. oktober 2019, 15:12|Hardware, Udland, Virtual reality (VR)|

Schweiziske forskere har udviklet et papirtyndt materiale, der kan bruges til at simulere berøring i VR. Materialet er dog stadig meget langt fra markedet.

“Closed-Loop Haptic Feedback Control Using a Self-Sensing Soft Pneumatic Actuator Skin”.

Det er navnet på det koncept, som forskere ved det tekniske universitet i Lausanne, Schweiz har udviklet og beskrevet i en nu to uger gammel artikel i tidsskriftet Soft Robotics.

Du kan også se en video her, der beskriver teknologien:

“Kunstig hud”, der er meget tyndere end hår

Den “kunstige hud”, som materialet bliver kaldt, har en tykkelse på cirka 500 nanometer – hvilket er mellem 1/3 og 1/30 af tykkelsen på et hår (afhængig af hvilket hår, der er tale om). Desuden er det elastisk og kan strækkes ud til fire gange af dets størrelse op til en million gange, før det går i stykker.

Materialet består af bittesmå luftpuder, der hver især kan pustes op op til 100 gange i sekundet. Hvis de helt rigtige luftpuder pustes op på de helt rigtige tidspunkter, kan materialet give fornemmelsen af, at man rent faktisk rører ved noget i den virtuelle verden. Og hvis luftpuderne pustes op og luftes ud hurtigt, kan materialet give fornemmelsen af, at det, man rører ved, vibrerer.

Flere haptiske teknologier på markedet bruger allerede lignende metoder til at simulere berøring i VR. Den skelsættende nyhed ved dette materiale er dog, ifølge forskerne:

“Dette er første gang, at vi har udviklet en blød, kunstig hud, hvor både sensorer og aktuatorer er integreret. Det betyder, at vi kan modulere vibrationsstimulansen, som brugeren føler, præcist. Det næste skridt er at udvikle en prototype, der kan bæres fuldstændigt, til genoptræning og virtual og augmented reality.”

Harshal Sonar, undersøgelsens hovedforfatter, i en pressemeddelelse. Oversat fra engelsk.

Den kunstige hud har altså både luftpuder, der kan simulere berøring, og sensorer, der måler hudens reaktion og gør det muligt at fintune vibrationerne i real-tid.

Lever vi snart i OASIS?

I Ready Player One, der gik i biograferne sidste år, bruger størstedelen af menneskeheden det meste af deres tid i den virtuelle verden OASIS ved hjælp af avanceret VR-teknologi såsom haptiske heldragter.

Teoretisk set er potentialet ved det nye materiale skyhøjt – men der er alligevel et par udfordringer, der skal løses, før vi alle sammen lever i OASIS.

Med en heldragt i et materiale som det, de schweiziske forskere nu har præsenteret, er vi et stort skridt tættere på VR-branchens hellige gral: virtuelle oplevelser, der ikke kan skelnes fra virkeligheden. Men selv hvis materialet en dag bliver en realitet, er “kunstig hud” sandsynligvis stadig mange år fra at nå butikshylderne.


Husk, at du kan deltage i debatten under artiklen. Det kan du også på Facebook og LinkedIn, hvor vi holder dig opdateret med de seneste VR- og AR-nyheder fra ind- og udland. Du kan også tilmelde dig vores ugentlige nyhedsbrev i bunden af siden.