GDC 2019: Oculus præsenterer det nye VR-flagskib, ‘Rift S’

By |2019-03-21T13:16:59+00:0021. marts 2019, 13:13|Hardware, Oculus, Udland, Virtual reality (VR), VR/AR gaming|

Oculus’ første PC VR-headset i tre år er med inside-out tracking, et single-panel LCD-display, en halo-strap og andre opgraderinger.

Se promovideoen fra Oculus her:

Se alle de tekniske specifikationer i bunden af artiklen.

Tilbage i november 2018 fortalte rygterne, at Oculus droppede de langsigtede planer om et ‘Rift 2’-headset og i stedet fokuserede på at give VR-headsettet en række mindre opdateringer allerede i 2019. Dengang forudsagde vi, at ‘Rift S’ sandsynligvis ville komme med inside-out tracking og med mindre forbedringer på display og pris.

I denne uge kunne Oculus så præsentere ‘Rift S’-headsettet til Game Developers Conference 2019 i San Fransisco. Lad os dykke ned i nyhederne her.

Foto: Oculus.
Venstre: Oculus Quest. Højre: Oculus Rift S. Foto: Oculus.

Inside-out tracking med Insight

Oculus Rift S kommer med et grundlæggende anderledes tracking-system end den originale Rift. Det originale Rift-headset fungerede med Oculus’ Constellation-trackingsystem, hvor tre (eller flere) stationære, eksterne sensorer tracker headsettets og controllernes bevægelser i rummet. Fordelene med dette system er, at trackingen er meget præcis og fungerer uafhængigt af hvor, brugeren kigger hen.

Det leder os til Oculus’ Insight-trackingsystem, som bruges af Quest-headsettet og nu også Rift S. Insight-systemet tracker brugerens bevægelser med kameraer, der sidder på selve headsettet. Fordelene er, at det er markant lettere for brugeren at opsætte, og at man kan opnå en større bevægelsesfrihed. Den helt store bagside af medaljonen er dog, at headsettets kameraer ikke kan tracke controllerne, hvis du for eksempel tager dem om bag ryggen. Oculus har udviklet algoritmer, der forsøger at gætte, hvor du har bevæget controlleren hen, hvis den ikke kan se den, men det fungerer efter sigende ikke perfekt.

Nyt LCD-display

Den næste store nyhed i Rift S-headsettet er displayet. Her har Oculus valgt et single-panel LCD-display frem for det dobbelte OLED-display, som findes i Oculus Rift.

Foto: Oculus.
Foto: Oculus.

Igen er der både fordele og ulemper ved ændringen. LCD-displays har den svaghed, at de er baggrundsbelyst, så man kan ikke få lige så flotte, dybe sorte farver, som man kan med for eksempel OLED. Til gengæld har LCD-displays et mindre mellemrum mellem pixels, så Rift S skulle angiveligt have næsten ingen screen door effect. Samtidig har LCD-displays mindre “mura”-effekt.

(Du kan lære mere om screen door effect og “mura” her.)

Det nye display har en opløsning på 1280×1440 per øje. Det er 40 % flere pixels end originalen, som er udstyret med 1080×1200 per øje.

Det nye Rift S-headset har en frekvens på 80 Hz. Det er en nedgradering fra det originale Rift-headsets 90 Hz. Ifølge Oculus har man indgået dette kompromis for at holde hardwarekravene på samme niveau. På den måde kan Rift S køre de samme applikationer, som den originale Rift.

Rift S har også fået et par nye linser, som ifølge Oculus eliminerer de “god rays” som man ser på Rift i oplevelser med høj kontrast. Til gengæld er der ingen mekanisk IPD-justering, eftersom der kun er ét display. IPD handler om at tilpasse displayet til afstanden mellem brugerens øjne, så her vil Rift S måske ikke passe lige godt til alle brugere. Oculus siger dog, at de har en software-løsning på problemet.

Med hensyn til FoV vil Oculus ikke ud med de præcise specifikationer, men fortæller, at Rift S har et “lidt bredere” FoV end originalen.

Nyt design og forbedret ergonomi

Den tredje store opgradering er i selve headsettets udseende og ergonomi. Først og fremmest lægger man mærke til halo-designet, der minder om PSVR-headsettet.

Foto: RoadtoVR.com.
Oculus Rift S set fra siden. Foto: RoadtoVR.com.

Det skulle efter sigende være behageligt at have på. Designet har også den fordel, at displayet ikke presses fast på brugerens hoved, men bare holdes foran øjnene. Det gør det muligt at have briller på indenunder, for eksempel, ved at indstille afstanden mellem ansigtet og displayet.

Rift S er udviklet i samarbejde med Lenovo – der er endda et Lenovo-logo på siden af headsettet. Oculus hævder, at de har valgt at samarbejde med Lenovo for at fremskynde designprocessen, for at få headsettet hurtigere på markedet, og for at gøre brug af Lenovos ekspertise.

Der kan dog også være en anden forklaring. Sidste år indgik Lenovo nemlig en aftale med Sony (der ejer rettighederne til halo-designet), der betød, at Lenovo må bruge designet i deres Mirage Solo-headset. Der er noget, der tyder på, at Oculus har indgået et samarbejde med Lenovo for at få lov til at låne halo-designet.

Endnu en designmæssig afstikker fra Oculus Rift er lyd. Det originale Rift-headset har et sæt hørebøffer på, som først og fremmest spiller lyd fra VR-oplevelsen men også lydisolerer en smule. Det design er Oculus nu gået væk fra, og både Quest og Rift S er uden hørebøffer. I stedet er der små højtalere indbygget ved brugerens ører – og så er der selvfølgelig en minijack-indgang, så man kan tilslutte sine egne hovedtelefoner, hvis man vil det.

Foto: RoadtoVR.com.
De indbyggede højtalere i Oculus Rift S. Foto: RoadtoVR.com.

Oculus skulle efter sigende også overveje at udgive hovedtelefoner som tilkøb. Det kan ud læse lidt mere om her.

Ny funktion: Passthrough+

Til sidst er der Passthrough+, som er en ny funktion i Rift S-headsettet. De eksterne kameraer gør det muligt at se “gennem” headsettet, når du har det på – dog kun i sort/hvid. Oculus har valgt at kalde funktionen Passthrough+, fordi den angiveligt skulle være endnu mere præcis end den lignende Passthrough-funktion på Oculus Quest.

Endnu en fordel ved Passthrough+-funktionen er, at man kan bruge den til at markere, hvor man kan bevæge sig uden at støde ind i ting i den virkelige verden. Guardian-funktionen fungerer ved, at du markerer det frie område ved hjælp af Passthrough+. Hvis du bevæger dig udenfor dette område, vil Rift S-headsettet advare dig om, at du måske kan støde ind i noget.

Foto: Oculus.
Guardian-funktionen med Passthrough+. Foto: Oculus.

Tekniske specifikationer

  • Pris: $399
  • Udgivelse: Forår 2019
  • Vægt: “Lidt mere end Rift”
  • Display:
    • Opløsning: 1280×1440 per øje (2560×1440 i alt)
    • Displaytype: Ét fast-switch LCD-display
    • Frekvens: 80Hz
    • FoV: “Lidt bredere end Rift”
    • IPD-justering: Kun vha. software
  • Tracking:
    • Type: Inside out Oculus Insight-tracking vha. fem kameraer
    • Bevægelsesfrihed: 6DoF for både headset og controllere
  • Tilslutning:
    • Kabellængde: 5 meter
    • Forbindelser: DisplayPort 1.2 & USB
  • Anbefalede PC Specs: Samme som Rift, bortset fra DisplayPort 1.2 (eller nyere) og kun én USB 3.0 port i stedet for tre

Følg VRNEWS.DK Facebook og LinkedIn, hvor du både kan deltage i debatten og blive opdateret med de seneste VR- og AR-nyheder fra ind- og udland. Du kan også tilmelde dig vores ugentlige nyhedsbrev i bunden af siden.