‘Hun så et mord’ lavede et VR-afsnit i 1993 – og forudsagde nutidens VR?

Af |2019-04-22T17:47:29+00:0022. april 2019, 17:42|Hardware, Mixed reality (MR), Software, Virtual reality (VR)|

I et over 25 år gammelt afsnit af tv-krimiklassikeren Hun så et mord er VR-headsets på størrelse med solbriller, mens kildekoden stadig gemmes på en floppy disk. Her tager vi et kig på, hvor tæt afsnittet er på virkeligheden i dag.

Hvor godt passer fortidens idéer om fremtiden med den verden, vi lever i i dag?

Den 31. oktober 1993 løb afsnit fem af sæson 10 af den klassiske krimiserie Hun så et mord over skærmen. I afsnittet, der har titlen Virtual Murder, er vores hovedperson Jessica Fletcher forfatter på et VR-krimispil med titlen “A Killing at Hasting’s Rock”.

Fun fact: Palmer Luckey (der som 17-årig byggede den første Oculus Rift-prototype i sine forældres garage) har i et Wired-interview fortalt, at afsnittet var med til at inspirere ham til at designe det originale Rift-headset.

Inden vi dykker ned i selve VR-teknologien i afsnittet, kan du få en gennemgang af plottet her:

Det meste af afsnittet drejer sig om et mord, men det er ikke det, den her artikel handler om. I stedet kigger vi på, hvor tæt afsnittet er på virkeligheden i dag.

Super avanceret hardware

Noget af den VR-hardware, der vises i afsnittet, ser ud til at være endnu mere avanceret end det, vi har i dag. Selve VR-brillerne er små og fikse. De ligner faktisk et par solbriller.

Klip: CBS.
Klip: CBS.

Selvom de tydeligvis er tethered til en computer, har man dog stadig en masse bevægelsesfrihed. Der må være en slags tracking involveret, men det er ikke helt tydeligt.

VR-headsets af den størrelse er nok flere år ude i fremtiden. I 2017 så vi dog en prototype, der er noget tættere på et par solbriller end nogle af de VR-headsets, der er på markedet i dag:

Foto: UploadVR.com.
Prototypen til højre har fået det passende navn ‘Elf’. Foto: UploadVR.com.

Selvom vi måske stadig er flere år fra solbrille-lignende VR-headsets, så stod det endnu værre til i 1993. Sådan her så Forte VFX1, der udkom to år senere i 1995, ud:

Foto: Der Spiegel.
Forte VFX1. Foto: Der Spiegel.

Så er der handskerne. De ligner faktisk til forveksling nogle af de VR-handsker, der rammer markedet netop i disse år. Læg først mærke til handskerne i et klip fra afsnittet fra 1993:

Klip: CBS.
Afsnittets stakkels mordoffer skydes på dramatisk (og blodfri) vis midt i en VR-session. Klip: CBS.

…og se så nogle af de VR-handsker, der er udkommet i løbet af de seneste par år:

Handskerne er også tethered, hvilket heller ikke er unormalt i dag. Men for eksempel er Plexus-handsken trådløs og fungerer med flere trackingstandarder, så her er vi da nået en smule længere end visionen fra 1993.

Skrøbelig software og grafik, der ligner noget, der er løgn

Det er dog ikke al VR-teknologien, der rammer plet i forhold til i dag. Se bare dette klip, hvor vi får lov at se grafikken i VR-spillet:

Klip: CBS.
Klip: CBS.

VR-spillet er designet som en interaktiv film med et simpelt tekstlag ovenpå. Ikke særlig ambitiøst, hvis man tager teknologien bag selve brillerne i betragtning. Frameraten er ikke imponerende, og det hele ser meget pixelleret ud.

Klip: CBS.
Klip: CBS.

I løbet af afsnittet løber Jessica ind i en sejlivet bug, og VR-systemet crasher flere gange. Måske er det ikke overraskende, hvis man tænker på, at hele kildekoden opbevares på én floppy disk:

Klip: CBS.
Det, det hele drejer sig om – kildekoden. Klip: CBS.

I visionen fra 1993 er VR mest af alt en nørdet niche-teknologi, som aldrig vil være stabil nok, flot nok eller brugervenlig nok til den almindelige bruger. For det første crasher systemet konstant – og så er der det faktum, at rettighederne til spillet ender med at være motivet for et mord.

Det er som om, at afsnittet prøver at fortælle os, at de eneste, der er teknisk begavede nok til at udvikle en så vild teknologi som VR, de er samtidigt umenneskelige nørder, der vil slå hinanden ihjel i kampen om rettighederne, før spillet overhovedet rammer butikshylderne. Som en slags nutidens babelstårn var VR dødsdømt fra starten.

Hun så et mord havde åbenbart ikke meget optimisme tilovers til VR i 1993.

Dommen: Det er en ommer

Det er interessant, at afsnittet har forudsagt nogle elementer af nutidens VR-teknologi nogenlunde præcist, som handskerne, og ramt helt forbi med andre elementer som lagringsmetoden.

Måske har det virket troværdigt i 1993, at et helt VR-spil kan gemmes på en enkelt floppy disk – men virkeligheden er en anden i dag. For eksempel kræver Skyrim VR mindst 15 GB diskplads, hvilket svarer til knap 10.500 disketter af den størrelse. Selv et mindre omfattende spil som Beat Saber kræver over 100 disketter. Så her har man altså ramt en lille smule forbi.

Det er også ret interessant, at intet i afsnittet er trådløst. I 1993 har det åbenbart virket sandsynligt at proppe et helt displaysystem ind i et par solbriller – men at det skulle være muligt uden en ledning er helt utænkeligt.

Tilbage i marts måned skrev vi om hypen omkring 5G ved Mobile World Congress 2019-messen. Meget tyder på, at cloudbaseret VR og AR vil spille en stor rolle i branchen i fremtiden. Der er altså ingen ledninger, selvom VR-headsettene måske endnu er større end et par Ray Ban-solbriller.


Følg VRNEWS.DK på Facebook og LinkedIn, hvor du både kan deltage i debatten og blive opdateret med de seneste VR- og AR-nyheder fra ind- og udland. Du kan også tilmelde dig vores ugentlige nyhedsbrev i bunden af siden.