Microsoft har præsenteret HoloLens 2: Få overblikket her

Mere immersion, højere komfort og flere og bedre apps. I weekenden præsenterede Microsoft HoloLens 2. Få overblikket her.

I søndags indtog manden bag den første HoloLens (og Microsoft’s helt egen troldmand), Alex Kipman, scenen til et pressemøde i Barcelona og præsenterede den næste generation af Microsoft’s AR-headset.

Foto: Microsoft.
Alex Kipman på scenen i søndags. Foto: Microsoft.

Hvad præsenterede han så? Lad os dykke ned i det.

1: “More immersion”

Ét af de punkter, hvor HoloLens 1-oplevelsen skuffer, er på FoV (Field of View). Hologrammerne er meget imponerende, men de fylder ikke nær nok af brugerens synsfelt, til at det for alvor batter. I søndags erklærede Alex Kipman sig enig (ish). Han sagde i hvert fald, at “more immersion” er den mest ønskede forbedring blandt HoloLens 1-brugerne.

Microsoft forsøger at efterkomme ønsket ved at give HoloLens 2 en markant bedre FoV end forgængeren. Her kommer HoloLens’en altså op på siden af Magic Leap, der må siges at være den største konkurrent. Se en sammenligning her.

Kilde: UploadVR.com.
Grafik: UploadVR.com.
Foto: Microsoft.
Alex Kipman på scenen i søndags. Foto: Microsoft.

Ved pressekonferencen gik Microsoft så langt som til at hævde, at HoloLens 2 har mere end 2x så bred FoV, selvom størrelsen ikke er fordoblet i hverken x- eller y-dimensionen. Det er et lidt langt ude regnestykke, men her snakker de altså om arealet af af det augmented område – og der har HoloLens 2 knap 2,4 gange så stort et augmented område som 1’eren. Den er altså god nok, selvom det dog virker lidt skørt at opgøre FoV på den måde. (Læs mere om det misvisende regnestykke her)

Udover FoV-forbedringen har HoloLens 2 beholdt en pixeltæthed på 47 pixels per grad. Det er samme pixeltæthed som HoloLens 1, og der går 2’eren altså ikke på kompromis med detaljeskarpheden. Til sammenligning har HTC Vive Pro en pixeltæthed på 16 pixels per grad, men selvfølgelig en markant større FoV.

Grafik: UploadVR.
Grafik: UploadVR.com.

To andre store features, som Microsoft har fået med, er eye tracking og fuld hånd-tracking. Med fuld hånd-tracking kan HoloLens 2 se og forstå, hvordan du bevæger dine hænder og fingre. Det åbner op for et væld af nye interaktionsmuligheder, og til pressekonferencen præsenterede Microsoft blandt andet et virtuelt keyboard, som man nu kan spille på.

Med eye tracking kan HoloLens 2 se, hvor brugeren kigger. Med den rigtige software kan man både bruge eye tracking til at indsamle værdifuld data, og brugeren kan bruge sit syn til at scrolle på sider, navigere i menuer og lignende.

Prikken over i’et som eye tracking-teknologien gør mulig, er, at HoloLens 2 understøtter irisgenkendelse. Du kan altså indstille HoloLens 2 til at logge dig ind helt automatisk, når headsettet genkender din unikke iris idet, du tager det på.

Se demoen af et par af de nye features her:

2: “More comfort”

Det næste punkt, hvor HoloLens 2 er en forbedring af 1’eren, er på ergonomi og komfort. HoloLens 2 har et redesignet head strap, der ifølge Microsoft er mere behageligt at bære. Headsettets front består nu udelukkende af kulfiber, og headsettets tyngdepunkt er derfor nu meget tættere på midten af headsettet. Alex Kipman fortalte, at det føles, som om headsettet flyder på dit hoved.

Sidst men ikke mindst er komforten forbedret ved, at headsettets front nu kan flippes op (som på billedet over artiklen). Det vil gøre det en del mere praktisk at arbejde med HoloLens. Idéen er, at headsettet skal tilpasse sig brugeren, og ikke omvendt.

3: “Value right out of the box”

Det tredje og sidste punkt, som Alex Kipman kom til, var apps. Én af de største udfordringer ved et produkt som HoloLens er, at virksomheder skal skrive en hel masse kode, før HoloLens’en begynder at skabe reel værdi. Det vil Microsoft naturligvis gerne bekæmpe.

Selv har de udviklet applikationerne Dynamics 365 Remote Assist, Dynamics 365 Layout, og i søndags præsenterede de Dynamics 365 Guides. Microsoft er dog også klar med flere samarbejder og bedre applikationer, der er klar til brug så snart du pakker HoloLens 2-headsettet ud.

Et af de samarbejder er med den amerikanske softwareudvikler Trimble. Trimble laver en del arbejde inden for arkitektur og konstruktion, og ved pressemødet i søndags kunne de præsentere en sikkerhedshjelm med indbygget HoloLens 2-hardware:

Foto: Microsoft.
Foto: Microsoft.

Med HoloLens-hjelmen kan arbejdere på en byggeplads få interaktiv AR-information på stedet. Det er et godt eksempel på HoloLens’ens potentiale på arbejdspladser over hele jorden, og Microsoft har også givet en forsmag på et par andre samarbejder:

Udover de samarbejder, som blev præsenteret på pressemødet i søndags, så har Mozilla fortalt, at HoloLens 2 også vil understøtte Firefox Reality, deres browser designet til VR- og AR-oplevelser.

Nu er Microsoft altså en smule tættere på at kunne levere forretningsmæssig værdi ud af boksen med HoloLens – men vi er stadig et stykke fra den dag, hvor HoloLens’en er direkte anvendelig i de fleste professionelle sammenhænge. En stor del af HoloLens’ens skæbne vil afhænge af, hvordan virksomheder på tværs af brancher finder på at skabe værdi med HoloLens-konceptet.

Microsoft HoloLens 2 forventes at shippe senere på året. Prisen er $3.500 per device, hvis du køber kontant, eller $125/måned i 28 måneder, hvis du vælger afdragsordningen (og så får du Dynamics 365 Remote Assist med i købet).

Der er åbnet for pre-order til følgende lande: USA, Japan, Kina, Tyskland, Canada, Storbritannien, Irland, Frankring, Australien og New Zealand. Flere lande tilføjes senere.


Specs

Her er de tekniske specifikationer for HoloLens 2:

Display
  • Optics: See-through holographic lenses (waveguides)
  • Resolution: 2K 3:2 light engines
  • Holographic Density: >2.5K radiants (light points per radian)
  • Eye-based Rendering: Display optimization for 3D eye position
Sensors & Audio
  • Depth: Azure Kinect sensor
  • IMU: Accelerometer, gyroscope, magnetometer
  • Camera: 8MP stills, 1080p30 video
  • Microphone Array: 5 channels
  • Speakers: Built-in, spatial audio
Human Understanding 
  • Hand Tracking: Two-handed fully articulated model, direct manipulation
  • Eye Tracking: Real-time tracking
  • Voice: Command and control on-device, Natural Language with internet connectivity
Environmental Understanding
  • 6DoF Tracking: World-scale positional tracking
  • Spatial Mapping: Real-time environment mesh
  • Mixed Reality Capture: Mixed hologram and physical environment photos and videos
Compute & Connectivity
  • SoC: Qualcomm Snapdragon 850 Compute Platform
  • HPU: 2nd generation custom-built Holographic Processing Unit
  • WiFi: 802.11ac 2×2
  • Bluetooth: 5.0
  • USB: USB Type-C
Power
  • 2–3 hours of active use
  • Charging: USB power delivery – fast charging
  • Thermals: Passively cooled
Fit
  • Single Size: Fits over glasses, size using adjustment dial
Software
  • Windows Holographic OS
  • Edge
  • Remote Assist
  • Layout
  • Guides
  • 3D Viewer
  • OneDrive for Business

Følg VRNEWS.DK på Facebook, hvor du både kan deltage i debatten og blive opdateret med de seneste VR- og AR-nyheder fra ind- og udland. Du kan også tilmelde dig vores ugentlige nyhedsbrev i bunden af siden.