[the_ad_placement id="header-placement"]

Mød en kaffebonde i VR med Peter Larsen Kaffe og Fairtrade

Peter Larsen Kaffe og Fairtrade giver danske kaffeforbrugere mulighed for, at møde bonden bag bønnerne i VR. Den virtuelle rejse skal løfte forbrugernes forståelse for kaffebondens arbejdsliv. 

Mød en kaffebonde i VR

125 millioner mennesker verden over lever af kaffeproduktion, men deres livsgrundlag er truet. Bl.a. fordi så godt som alle kaffeproducerende lande og regioner er presset af klimaforandringerne. For at kunne modstå og imødekomme de udfordringer, som kaffebønderne står over for, skal der sættes fokus på uddannelse, omlægning til mere bæredygtig produktion og forskning. Men det kræver også, at forbrugerne får en forståelse for kaffebondens hverdag.

Derfor lancerede Peter Larsen Kaffe og Fairtrade tilbage i September en VR-film, som tager kunden med på en rejse ned til kaffebonden. Ved at tage et VR headset på, kommer forbrugeren helt tæt på bonden, der sørger for, at vi hver dag kan hælde kaffe i koppen.

“Peter Larsen Kaffe har de seneste år igangsat en række tiltag med uddannelse af kaffefarmere i Kenya, omlægning af produktionen til at være mere bæredygtig, samt fokusere mere på økologisk og certificeret kaffe. Tiltag som kan være med til at ruste kaffeproduktionen til fremtidens udfordringer.”siger udviklings- og kommunikationschef hos Peter Larsen Kaffe, Lars Aaen Thøgersen.

“Men som kaffefirma, skal vi blive ved med at finde muligheder, der kan være med til at løfte mulighederne for kaffebønderne – men også løfte forbrugernes viden om den kaffe, de drikker hver dag. Med VR kan forbrugeren komme helt tæt på bonden.”

“Salget af certificeret og økologisk kaffe er stigende, og den positive bølge i forbrugertendensen, skal vi ride med på og gøre endnu mere nærværende. Hos Peter Larsen Kaffe tror vi, at den virtuelle oplevelse kan være med til at forkorte afstanden mellem kaffebønder i nogle af verdens fattigste lande og kaffeforbrugere her i vores del af verden.”

“Hvis vi kan få kaffekunderne til at føle sig tættere på de mennesker, der dyrker kaffebønnerne, er vi et stort skridt nærmere at få dem til at købe kaffe, der er dyrket på mere fair vilkår, ” slutter Lars Aaen Thøgersen.

Det er produktionsselskabet Llama productions som har produceret filmen, som du kan se herunder:

Bemærk; Hvis du læser denne artikel i en browser på din smartphone eller tablet, vil du ikke kunne afspille videoen i 360 grader. Du kan se den ved at hente YouTube-appen ned på din enhed og klikke her.

 

Lidl´s kunder møder bonden bag bønnerne i VR

Lidl-butikken i Dyssegård var i 2017 den Lidl-butik i Danmark, der solgte flest Fairtrade-mærkede produkter.
Derfor inviterede Fairtrade og Lidl i Dyssegård i sidste uge på en virtuel rejse til Kenya, hvor man kunne møde Samuel og Esther. Rejsen foregår gennem et VR headset, som gør det muligt at træde ind i Samuel og Esthers verden.

“Vi synes, det er en meget positiv udvikling, at der er kommet yderligere fokus på Fairtrade-mærkede varer på markedet generelt. Hos Lidl mener vi, det er almindelig sund fornuft at forholde sig til det samfund, vi er en del af. Vi er bevidste om, at der med vores størrelse følger et ansvar med, ” forklarer Lærke Skaksen, CSR-ansvarlig i Lidl.

“Derfor er Fairtrade-produkter også en vigtig del af vores sortiment. For os må det, at være en dagligvarekæde aldrig være ensbetydende med, at skulle gå på kompromis med kvaliteten af vores varer og de samfundsmæssige forhold der ligger bag produktionen,” slutter Lærke Skaksen.

Du kan se en video fra eventet herunder:

 

Hold dig opdateret på de seneste nyheder om business cases, hvor VR er blevet anvendt på VRNEWS.DK

Du kan også følge os på TwitterFacebook og LinkedIn, og få de seneste nyheder direkte i dit newsfeed.

 

Gå tilbage til oversigten og se flere nyheder

Tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev og hold dig opdateret på de seneste nyheder indenfor VR, AR og MR fra ind- og udland.