HTC’s ‘5G Hub’ er et tegn på, at fremtidens cloudbaserede VR- og AR-oplevelser er på vej – vi er der bare ikke helt endnu.
I sidste uge var Barcelona vært for Mobile World Congress 2019.
Og udover Microsoft HoloLens 2 og HTC Vive Focus Plus handlede en stor del af messen om 5G. Nærmest enhver hardwareproducent med respekt for sig selv præsenterede et produkt, der på den ene eller anden måde har med den nye mobilteknologi at gøre, og den amerikanske regering var i Barcelona for at advare om teknologiens geopolitiske implikationer.
Det er altså ikke urimeligt at hævde, at 5G spillede en stor rolle ved MWC i sidste uge. Og det er ikke uden grund – 5G har potentialet for at åbne op for et helt nyt marked i form af cloudbaseret gaming, hvor hardwarekravene for gameren kan sænkes markant, så længe vedkommende er forbundet med 5G. EA og Microsoft, blandt andre, har allerede delt planer om hver deres cloudbaserede gaming-service, og der cirkulerer lignende rygter om både Google og Amazon.
Udover cloudbaseret gaming, så kan 5G-teknologien altså også åbne døren for trådløs VR/AR, hvor indholdet streames til headsettet over en hurtig og stabil 5G-forbindelse.
HTC præsenterede deres ‘5G Hub’
Ved messen i sidste uge præsenterede HTC deres trådløse VR-ambitioner med deres 5G Hub. 5G Hub’en er kort sagt et 5G-hotspot, der kan levere signal til op til 20 enheder ad gangen. Derudover kan 5G Hub’en dog også bruges til at streame forskelligt medieindhold, og der medfølger også en digital assistent – men dens hovedformål er altså at fungere som hotspot.
Potentialet er skyhøjt, og hvis hub’en kan alt det, som HTC mener, at den en dag vil kunne, så er det en game changer for VR-oplevelser. Man kan nemt forestille sig delte oplevelser på tværs af mange VR-headsets, der kan nyde godt af førsteklasses performance uden astronomiske hardwarekrav på headsettet (HTC fortæller stolt, at 5G Hub med tiden vil fungere med Vive Focus-headsettet).
På den anden side vil der gå tid før al den teknologiske infrastruktur, som 5G Hub’en kræver, er på plads. I en fodnote på det officielle website bemærker HTC, at hub’en kræver både 5G- og MEC-teknologi.
Der er altså stadig et par infrastrukturelle udfordringer, der skal løses – for slet ikke at snakke om den software, der skal modnes, før vi kan tale om fantastiske cloudbaserede VR-oplevelser. Alligevel peger 5G-hypen ved sidste uges MWC på, at fremtiden er lige om hjørnet.
HTC’s 5G Hub forventes ude i USA senere på året. Du kan læse mere om den her.
Følg VRNEWS.DK Facebook og LinkedIn, hvor du både kan deltage i debatten og blive opdateret med de seneste VR- og AR-nyheder fra ind- og udland. Du kan også tilmelde dig vores ugentlige nyhedsbrev i bunden af siden.