Mange forbrugere kender til VR og AR, men det er stadig meget få, der har prøvet MR-oplevelser. Det viser en amerikansk undersøgelse.
Af Rasmus Wærling Riiser
Bredt kendskab til VR og AR bliver ikke oversat til forbrug. Det er hovedkonklusionen i en undersøgelse, som 3D-scanner-fabrikanten Artec 3D udgav i sidste måned.
De spurgte lidt over 1.000 amerikanske forbrugere, som havde foretaget køb online over det foregående år, og som kendte til udtrykkene “virtual reality” og “augmented reality”. Det er altså værd at huske, når du læser nogle af resultaterne forneden, at alle de adspurgte i forvejen kender til både VR og AR-begreberne.
To tredjedele havde aldrig prøvet nogle af teknologierne selv.
Selvom dét tal ikke er opmuntrende, kunne de fleste af de adspurgte dog godt se fordele ved at bruge MR i shoppingsammenhæng. 50 procent svarede, at interaktive 3D-modeller er mere brugbare end fotos. 69 procent svarede desuden, at VR og AR vil blive almindelige værktøjer i online shopping indenfor de næste fem år – og 50 procent svarede det samme for shopping i fysiske butikker.
Undersøgelsens resultater er specielt interessante for forhandlere af interiør. 48 procent svarede, at hovedårsagen til, at de ikke vil købe møbler eller indretningsartikler online er, at de vil se varen i virkeligheden, og 28 procent svarede, at de ikke kunne være sikre på, om varen ville passe ind i deres hjem.
Der er et potentiale for forhandlere som IKEA, der i 2017 var relativt tidligt ude med AR-funktionalitet i deres IKEA Place-app. Det lader dog ikke til at have haft en stor gennemslagskraft – kun 15 procent svarede, at de kendte til VR- eller AR-funktioner i IKEA’s apps.
De fleste tegn peger på, at der er et uindfriet VR- og AR-potentiale i en retailbranche, der trods alt stadig er ved at tage sine første, spæde skridt når det kommer til MR-oplevelser i shoppingoplevelsen. Vi vil spændt følge med i udviklingen, når VR og AR forhåbentlig er med til at gøre shoppingoplevelsen bedre i de kommende år.
Følg VRNEWS.DK på Facebook, hvor du både kan deltage i debatten og blive opdateret med de seneste VR- og AR-nyheder fra ind- og udland. Du kan også tilmelde dig vores ugentlige nyhedsbrev i bunden af siden.