Valve’s ‘The Lab’ får nu et ansigtsløft

Af |2019-08-30T12:49:59+00:0030. august 2019, 12:49|HTC Vive, Software, Valve, Virtual reality (VR), VR- og AR-historien, VR/AR gaming|

VR-appen, der skal vise alt det, VR kan, har nu fået sin første, store opdatering. Opdateringen bringer blandt andet bedre physics, bedre lyd og support til Valve Index-controllerne.

I går offentliggjorde Valve den første, store opdatering til ‘The Lab’-appen. Opdateringen har fået navnet “Hands-On Update” – sandsynligvis fordi, appen nu understøtter Index-controllernes hånd-tracking.

Tilbage i 2016, da det første HTC Vive VR-headset blev udgivet, var der ikke mange roomscale-oplevelser til VR. Derfor blev ‘The Lab’ udgivet som en gratis VR-app, der skulle demonstrere, hvad man kan med VR.

Du kan læse hele Valve’s blogindlæg om opdateringen her, eller se en kort demonstration af de nye physics her:

Lad os dykke ned i de nye funktioner:

Optimal hånd- og finger-tracking

Inputmulighederne er angiveligt blevet markant bedre, og det er da sikkert også derfor, at opdateringen har fået navnet “Hands-On Update”.

I år har Valve udgivet sit eget VR-headset, Index, og et par nye controllers, der har fået det passende navn Index controllers. De kan tracke dine fingre, hvilket åbner op for en lang række nye interaktioner, og ‘The Lab’ understøtter nu den hånd- og finger-tracking.

Hvis du bruger andre controllere, der måske har en lille smule finger-tracking (som Oculus Touch-controllerne), så understøtter ‘The Lab’ nu også det. Valve skriver, at “you will see your hands in-game represented to the highest fidelity possible”.

Physics er ombygget fra bunden

Valve har bygget appens physics om fra bunden, og skriver: “Nearly all interactable objects can be freely poked, thrown, bashed against each other, stacked, toppled, and smashed.”

Ifølge Valve øger det indlevelsen markant, fordi alting er mere realistisk.

“Steam Audio” og variabel frame rate

‘The Lab’ har nu fået det, der hedder ‘Steam Audio’, som er en 3D-lydsoftware. Det vil sige, at du nu i langt højere grad kan fornemme, hvor specifikke lyde kommer fra, hvilket også øger indlevelsen.

Sidst men ikke mindst åbner opdateringen op for at køre ‘The Lab’ ved forskellige frame rates. Da appen blev udgivet i 2016 var 90 Hz standard i hele branchen, men det er anderledes i dag, og det kan give problemer med VR-headsets, der opererer ved andre frame rates. Det gælder for eksempel Valve’s eget nye VR-headset, Index. Med opdateringen er ‘The Lab’ omprogrammeret til at understøtte alle frame rates.


Husk, at du kan deltage i debatten under artiklen. Det kan du også på Facebook og LinkedIn, hvor vi holder dig opdateret med de seneste VR- og AR-nyheder fra ind- og udland. Du kan også tilmelde dig vores ugentlige nyhedsbrev i bunden af siden.